فلسفه بازی تخته نرد
آیا مي دانيد تخته نرد چگونه و توسط چه کسي ابداع شد و چه فلسفه زيبا و عبرت آموزي در پس آن نهان است؟ تخته نرد توسط بزرگمهر ابداع شد و اما داستان پيدايشش:

عدد چيدومان مهره هاي تخته نرد 2535
در زمان پادشاهي انوشيروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند «ديورسام بزرگ» براي سنجش خرد و دانايي ايرانيان و اثبات برتري خود شطرنجي را که مهره هاي آن از زمرد و ياقوت سرخ بود، به همراه هدايايي نفيس به دربار ايران فرستاد و «تخت ريتوس» دانا را نيز گماردهء انجام اين کار ساخت. او در نامهاي به پادشاه ايران نوشت:
«از آنجا که شما شاهنشاه ما هستيد، دانايان شما نيز بايد از دانايان ما برتر باشند. پس يا روش و شيوهء آنچه را که به نزد شما فرستادهايم (شطرنج) بازگوييد و يا پس از اين ساو و باج براي ما بفرستيد». شاه ايران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هيچ يک از دانايان در اين چند روز چاره و روش آن را نيافت، تا اينکه روز چهلم بزرگمهر كه جوانترين وزير انوشيروان بود به پا خاست و گفت: «اين شطرنج را چون ميدان جنگ ساختهاند كه دو طرف با مهره هاي خود با هم ميجنگند و هر كدام خرد و دورانديشي بيشتري داشته باشد، پيروز ميشود.» و رازهاي کامل بازي شطرنج و روش چيدن مهره ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ريتوس» با بزرگمهر به بازي پرداخت.
بزرگمهر سه بار بر تخت ريتوس پيروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ريتوس را به نزد خود خواند و وسيلهء بازي ديگري را نشان داد و گفت: اگر شما اين را پاسخ داديد ما باجگزار شما مي شويم و اگر نتوانستيد بايد باجگزار ما باشيد.» ديورسام چهل روز زمان خواست، اما هيچ يک از دانايان آن سرزمين نتوانستند «وين اردشير» را چاره گشايي کنند و به اين ترتيب شاه هندوستان پذيرفت كه باجگزار ايران باشد.
*فلسفه پيدايش*
*30 مهره* : نشان گر 30 شبانه روز يک ماه
*24 ** **خانه* : نشان گر 24 ساعت شبانه روز
*4 قسمت زمين* : 4 فصل سال
*5 دست بازي *: 5 وقت يک شبانه روز
*2 رنگ سياه و سپيد* : شب و روز
*هر طرف زمين 12 خانه دارد :** ** *12 ماه سال
*تخته نرد** **:** * کره زمين
*زمين بازي* : اسمان
*تاس :* ستاره بخت و اقبال
*گردش تاس ها* : گردش ايام
*مهره ها*: انسان ها
*گردش مهره در زمين:* حرکت انسان ها (زندگي )
*برداشتن مهره در پايان هر بازي* : مرگ انسان ها
*اعداد** ** تاس* :
*1 :** **يکتايي** ** و خداپرستي*
*2 : اسمان** ** و زمين*
*3 :** ** پندار نيک ؛ گفتار نيک ، کردار نيک*
*4 : شمال** **، جنوب، شرق، غرب*
*5: خورشيد ؛ ماه ، ستاره ، اتش ، رعد*
*6 :** ** شش روز افرينش

تخته نرد (از ديدگاه وكيپديا )
نرد یا نردشیر (یا نیو اردشیر) بازیای بر روی تختهاست که در میان ایرانیان، ترکیهایها و مردمان اروپای شرقی، بیشتر بازی میشود. در این بازی طرفین، مهرههای خود را بر اساس اعدادی که دو عدد طاس تعیین میکنند در جهت حرکت عقربههای ساعت یا خلاف آن حرکت میدهند و نهایتاً از تخته خارج میسازند، بازیکنی برنده خواهد بود که زودتر مهرههای خود را خارج نماید.
تاریخچه
اولین بار این بازی در شهر سوخته زابل انجام می شدهام که بقایای آن در گورستان شماره ۷۶۱ با ۶۰مهره پیدا شدهاست.بر اساس یک نوشته پهلوی بنام چترنگ نامک یا شطرنج نامه، این بازی را بزرگمهر در پاسخ به بازی شطرنج که پادشاه هندوستان برای انوشیروان میفرستد، ابداع میکند و نام آن را به افتخار اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، نیواردشیر میگذارد. بنا به متن کتاب شطرنجنامه (یا گزارش شطرنج و نهش نیو اردشیر)، در ابداع آن از نمادهای متعددی که عموماً مربوط به باورهای زرتشتی است استفاده مینماید. مثل تخته بازی به زمین، سیاهی و سپیدی مهرهها به شب و روز و تعداد مهرهها (که سی عدد است) به سی روز ماههای تقویم زرتشتی، گردش گردانهها(تاسها) به چرخش افلاک و ستارگان و گردش مهرهها به حرکت مردمان تشبیه شدهاست که به فرمان چرخش آسمان و سیارهها قرار دارند . همچنین چیدن مهرهها در آغاز کار به آفرینش و زدن مهرهها به برخورد و کشتار انسانها و دوباره نشستن آنها به زایش و بیرون رفتن آنها از صفحه بازی به مرگ تشبیه گردیدهاست. نماد پردازی حتی در شرح شماره تاسها نیز دیده میشود که ۱ نشان اهورامزدا؛ ۲ نشان دو مینو(انگره مینو و سپنتا مینو)؛ ۳ نشان اندیشه، گفتار و کردار نیک؛ ۴ نشان عنصرهای چهارگانه خلقت یعنی آب، باد، خاک، آتش ؛ ۵ نشان پنج روشنی خورشید، ماه، ستاره، آتش، آذرخش و ۶ به شش گاهنبار مانند شدهاست. در تلمود نیز به این بازی اشاره شدهاست. در یونانی به آن کوبیا میگویند.
اين وبلاگ بيشتربه مقولات تاريخي و مذهبي و فرهنگ اساطيري ايران و جهان ميپردازد